Mens erger je wel

Wat bezielt de wegenwerkers en signalisatie experten toch? Vandaag breng ik de kinderen naar school en dan blijkt plots een stuk van de weg compleet afgezet. Nu staat er ineens een groot bord met de melding dat er vanaf 13 mei wordt gewerkt aan de weg. 13 mei? Dat is vandaag! Waarom stond dat bord er vorige week niet? Dan had ik me tenminste kunnen voorbereiden! Of hebben ze dit weekend beslist om die weg aan te pakken? Verder staat op het bord alweer niet welke straat er precies wordt opengegooid. Nu is dat geen probleem, want ze zijn al bezig en ik kan het dus met eigen ogen zien. Hoe lang de werken deze keer zullen duren, kom ik nergens op de borden te weten…

Op een heleboel borden voor het kruispunt (en niet vroeger) staat duidelijk dat enkel plaastelijk verkeer nog door kan. Hoe je dan precies om moet rijden, dat zal de overheid worst wezen. In principe moet je dus omkeren om je weg te kunnen vervolgen, want je mag het kruispunt niet eens op om af te draaien en zo om te rijden. Aan een deftige wegomlegging is alweer niet gedacht. Of weten ze zelf misschien ook niet hoe dat moet als ze het kruispunt blokkeren? In elk geval ben ik toch maar het kruispunt even ‘plaatselijk’ opgereden om tenminste de eenvoudigste omweg te kunnen kiezen. Als behoorlijk rustige en berustende mens besef ik plots dat ik me daar eigenlijk behoorlijk aan erger. Wat zal dat dan geven bij mensen die minder beheerst zijn?

Stilaan begint een mens zich af te vragen wat de bedoeling is van zo veel onkunde en gepruts in de wegsignalisatie. Want ze hebben letterlijk alles wat verkeerd gedaan kan worden, verkeerd aangepakt. Het lijkt wel of ze het opzettelijk zo slecht doen. Is het misschien de bedoeling de mensen te ergeren? Maar met welk doel dan? Afhankelijk van de opdrachtgever zou ik wel enkele zaken kunnen verzinnen. Wie weet is het een complot van de groenen om ons te stimuleren toch maar te gaan fietsen. Of zou het een complot zijn van het Vlaams Belang om onze ergernis te doen toenemen en de antipolitiek te voeden. (Moesten die partijen nog iets te zeggen hebben, zou je het nog gaan geloven.) Of wil de overheid de mensen enkel ergeren om meer verkeersovertredingen te generen. Dan kunnen ze extra bekeuringen geven en hun kassa spekken. Wellicht is de waarheid niet zo ver te zoeken en gaat het echt om onkunde. Want ik geloof nooit dat de overheid efficiënt genoeg is om ons doelbewust zó erg te treiteren.

  1. In België is een goede wegsignalisatie zeker welkom! Door de huidige onduidelijkheid begaan automobilisten nog al te vaak ongewild een verkeersovertreding, en dat is geen goede zaak voor de verkeersveiligheid!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

