Dag van de aarde

Vandaag is het dag van de aarde en dus het moment om even stil te staan op onze blauwe planeet. Niet dat ik dat zelden doe, wel in tegendeel. Ondanks de rotvaart waarmee onze samenleving blijft voort tollen, vinden we regelmatig momenten om tot rust te komen. Vaak zorgen net die uitgebreide rustpunten ervoor dat het leven ons even later weer tot haast en spoed noopt. Dat maakt dat we nadien weer echt van onze rust genieten. Zo voedt de rust de spoed en omgekeerd. Zolang dat evenwicht er is, ben ik best tevreden.

De dag van de aarde is wel het moment om ons ook over het grote geheel te bezinnen. Over hoe dankbaar we mogen zijn dat de aarde ons al die rijkdommen biedt. Over hoe mooi de natuur kan zijn. Daarvan ben ik door de activiteiten op de bouwgrond de laatste tijd heel erg doordrongen. Ongelooflijk hoeveel wilgen ik de laatste tijd ‘spot’ sinds ik wilgentakken ben gaan snoeien. Vlaanderen lijkt wel het paradijs voor de wilgensnoeier.

Ook de vele uurtjes die ik heb besteed aan het opruimen van ons eigenste stukje aarde, hebben me ondertussen dichter bij de natuur gebracht. En zo groeit de overtuiging dat het bouwen van een ecologisch huis de meest zinvolle actie is die ik kan ondernemen. Daarmee zullen we onze CO2 uitstoot en onze voetafdruk op de aarde nog kunnen verkleinen. Door daarover te vertellen hoop ik dat meer mensen ons voorbeeld zullen volgen. Dat is de boodschap die ik voor de wereld heb achtergelaten op google/earthday08.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

