Belgacom bouwt verder aan papierberg

Een paar jaar geleden introduceerde Belgacom een handige mogelijkheid om facturen digitaal te ontvangen. Bill online heet de technologie die ons in staat stelt om de papierberg flink te beperken. Het zaakje werd met de nodige groene poeha gesleten aan al wie een e-mailadres had. Daar waren wij als de kippen bij. Sindsdien hoef ik geen envelopjes weg te gooien en facturen te klasseren. Ik krijg een berichtje, betaal mijn factuur en we zijn klaar. Met veel minder papier en – laten we de echte motieven niet vergeten – minder kosten voor Belgacom.

Over de hele service ben ik vrij tevreden, al zou het wel net iets gebruiksvriendelijker mogen zijn. Als ik inlog via de algemene site van Belgacom is het een ware zoektocht. Toegegeven, met de link in het e-mailbericht kom ik meteen waar ik moet zijn. De vroegere facturen interesseren me hoegenaamd niet. Dus heb ik geen echte klachten.

Maar sinds enkelijke maanden erger ik me vreselijk aan deze melding die automatisch verschijnt als ik mijn facturen online bekijk:

Blijkbaar waren de bedoelingen van Belgacom niet zo nobel en ging het enkel om het inperken van hun eigen kosten. Nu moet ik telkens bewust op Annuleer klikken om geen afdruk te maken. Dan vraag ik me toch af wat de motieven zijn van Belgacom om ons te forceren toch papier te verspillen? Heeft de hoofdaandeelhouder van Belgacom misschien aandelen in printerpapier en inktcassetten? Of is er een andere reden die ik met mijn beperkt verstand niet kan vatten?

! Dit bericht enkel afdrukken indien nodig !

  1. Beste Bill Online-klant,

    Met genoegen lezen wij dat u een tevreden klant bent van onze elektronische Belgacom-factuur (Bill Online). De elektronische factuur is inderdaad gebruiksvriendelijk en ze is bovendien milieuvriendelijk.
    Laat mij toe een paar van uw opmerkingen even toe te lichten…
    Wanneer u stelt dat de elektronische factuur vooral winsten oplevert voor Belgacom dan kan ik u hierop antwoorden dat deze stelling geen rekening houdt met de kost van de voortdurende technologische ontwikkelingen die wij doen om deze toepassing veilig en gebruiksvriendelijk aan te bieden. Bovendien biedt Belgacom financiële steun aan een aantal ecologische projecten.
    De toegang tot de ‘factuur via het internet’ is eenvoudig te vinden: er is niet alleen de link in het e-mailbericht maar ook de rechtstreekse link ‘bekijk mijn laatste factuur’ in het gedeelte ‘online diensten’ van de ‘klantenzone’ op de startpagina van onze Belgacom website (www.belgacom.be)
    De melding die automatisch op uw scherm verschijnt bij gebruik van bovenstaande toepassing is het gevolg van een algemeen klantenverzoek. Veel klanten wensen hun factuur toch nog af te drukken en daarom openen wij de factuur in een HTML-versie (die versie kost u het minste papier en inkt) met onmiddellijke mogelijkheid tot afdrukken via de bewuste melding. Voor klanten die geen papier wensen volstaat een eenvoudige klik op de ‘Annuleer’-knop. Bovendien hebben milieubewuste klanten de mogelijkheid om via onze toepassing een HTML- of PDF-formaat te bewaren op hun computer.

    Belgacom zal in de nabije toekomst zich blijven inspannen om de elektronische factuur (en de aflevering ervan) nog verder te optimaliseren om zo haar klanten het meest gebruiksvriendelijke model aan te bieden. Wij nodigen u dan ook uit om onze toepassing verder te gebruiken om zo de nakende vernieuwingen te ontdekken.

    Met vriendelijke groeten,

    Het Belgacom e-Channel Team

    • ARQ
    • 29 april 2008

    Wel, ik zou toch graag die vervelende melding niet krijgen. Dan pas maakt u van mij een tevreden klant. ’t Is niet omdat de meeste klanten per sé de verkeerde keuze willen maken, dat u ze ter wille moet zijn. ‘Verkeerde’ keuzes zouden wat moeilijker moeten worden, en ‘juiste’ keuzes wat makkelijker. Nu doet Belgacom weer net het omgekeerde. De ‘verkeerde’ keuze wordt gratis en voor niets aangeboden aan een paar zeurpieten die niet goed bezig zijn. En de mensen die het goed voor hebben met deze planeet, moeten elke maand weer bewust de juiste keuze maken.
    Als u meent wat u beweert, kan u net zo goed die melding geven met ‘nee’ als standaardantwoord. Dan moeten de mensen die de verkeerde keuze willen maken dat bewust doen. En geef dan meteen een idee van de gevolgen van hun daden. Maar dat is wellicht weer niet klantvriendelijk…
    Een alternatief kan zijn om te vragen of men de factuur lokaal wenst te bewaren. Dan kan de ‘onverschillige’ medemens achteraf nog altijd papier verspillen. Het wordt dan tenminste net iets moeilijker en je geeft de mensen tenminste een zinnige en verantwoorde optie.

    En ja, ik besef best dat zo’n technologische oplossing ook geld kost. De winst gaat dus vooral naar het milieu. Jammer genoeg minder dan ik het graag zou hebben…

  2. Wel, ik zou toch graag die vervelende melding niet krijgen. Dan pas maakt u van mij een tevreden klant. ‘t Is niet omdat de meeste klanten per sé de verkeerde keuze willen maken, dat u ze ter wille moet zijn. ‘Verkeerde’ keuzes zouden wat moeilijker moeten worden, en ‘juiste’ keuzes wat makkelijker. Nu doet Belgacom weer net het omgekeerde. De ‘verkeerde’ keuze wordt gratis en voor niets aangeboden aan een paar zeurpieten die niet goed bezig zijn. En de mensen die het goed voor hebben met deze planeet, moeten elke maand weer bewust de juiste keuze maken.
    Als u meent wat u beweert, kan u net zo goed die melding geven met ‘nee’ als standaardantwoord. Dan moeten de mensen die de verkeerde keuze willen maken dat bewust doen. En geef dan meteen een idee van de gevolgen van hun daden. Maar dat is wellicht weer niet klantvriendelijk…
    Een alternatief kan zijn om te vragen of men de factuur lokaal wenst te bewaren. Dan kan de ‘onverschillige’ medemens achteraf nog altijd papier verspillen. Het wordt dan tenminste net iets moeilijker en je geeft de mensen tenminste een zinnige en verantwoorde optie.

    En ja, ik besef best dat zo’n technologische oplossing ook geld kost. De winst gaat dus vooral naar het milieu. Jammer genoeg minder dan ik het graag zou hebben…

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

