Roundup

Op onze bouwgrond staan heel wat struiken, bramen, grote plukken wild gras en nog wat kleine bomen. Om te kunnen bouwen moet dat eerst allemaal opgeruimd worden (echt, het is zo’n zootje dat we niets kunnen laten staan). Ik kijk er best naar uit om daar wat uurtjes te gaan zwoegen. Met wat geluk komen de buren dan eens kijken en leer ik die alvast kennen. Het zal ook goed zijn om op die manier ons lapje grond te ‘ervaren’.

Struikgewas

Nu, ik heb weinig of geen ervaring met het opruimen van struikgewas. Dus haal ik m’n vader erbij om wat raad te geven. Hoe ouder je wordt, hoe meer je de raad van je ouders gaat waarderen. Al snel krijg ik heel wat goede suggesties over hoe ik dat zaakje best aanpak. Om alles wat gemakkelijker te maken, stelt vader voor om Roundup te gebruiken. Als groene jongen neem ik dadelijk de nodige reservaties in acht. Producten die onkruid kapot maken, maken vast wel meer kapot.

Eenmaal thuisgekomen laat ik me langzaam overhalen. Op de bus staat dat het goedje doordringt tot de wortel zodat het onkruid elke houvast verliest. En na een week kan je al terug zaaien. Zo bekeken lijkt het nog zo slecht niet. Dat klinkt toch heel wat beter dan de gewone onkruidverdelger die een jaar lang belet dat er nog wat groeit. Na wat gepalaver keer ik terug naar huis met een bus Roundup en een sproeipomp.

’s Avonds begint het toch wat te knagen. We gaan eens langs bij die andere raadgever, Google. Dat levert ons meteen wat kritische bedenkingen op. Roundup bevat glyfosaat en dat is best een gevaarlijk goedje. Het wordt toegelaten omdat het niet gevaarlijk is voor de mens bij correct gebruik. In Nederland is het ondertussen al lang verboden voor gebruik op verharde paden. Onderzoek in Amerika heeft aangetoond dat de effecten van Roundup op het milieu niet te onderschatten zijn: het goedje is heel schadelijk voor het leven van amfibieën. Lees er meer over op deze sites:

Overbodig te melden dat de Roundup en de sproeipomp al terug op de plank staan waar ze vandaan komen. We moeten dus kritisch blijven met raad, zelfs al komt die uit een goede bron en wordt die te goeder trouw gegeven.

    • nino
    • 6 augustus 2008

    Ik heb net hetzelfde probleem. Ik wou ook roundup gebruiken maar ben ook op enkele kritische studies gestoten. Ik ben ook zo een groene jongen en heb nu dus ook een gewetensprobleem. Hoe heb jij je bouwgrond nu uiteindelijk proper gekregen?

    Nino

  1. Er is uiteindelijk een machete aan te pas gekomen. En een paar dagen kappen en opruimen. Na enkele dagen was alles behoorlijk overzichtelijk en dan hebben we de kleine bomen aangepakt met een kettingzaag. Een behoorlijke eik aan de straat hebben we laten staan. Ondertussen is het onkruid alweer flink gegroeid. Maar morgen komt de grondwerker de rest op een hoopje gooien vooraleer hij de grond gaat nivelleren.

    • an dutij
    • 24 juni 2009

    vandaag round-up gespoten..poes mekkert van ongenoegen dat ze met het mooie weer binnen moet blijven..de paden zijn inmiddels droog, de hele dag heeft alles kunnen inwerken..maar nu;? wanneer mag poes weer naar buiten ,ze wast altijd fanatiek haar voetjes en ik ben bang dat ze het op di manier binnen krijgt..wie heeft een idee over de periode waarin huisdieren gevaar lopen na het gebruik van round up??

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

