Groene hype op autosalon

Voor het eerst heeft het autosalon een centraal thema. Rarara, wat zou het zijn? Ja hoor, het milieu! Vreemd toch hoe een verfoeid thema als het milieu de laatste tijd als een echte hype de industrie beheerst. Bijna elke autoconstructeur wil zich tegenwoordig een groen imago aanmeten. Gewoon omdat ze vermoeden dat de publieke opinie dat vraagt. Als je de doorsnee consument hoort, of zelfs maar even in gedachte voorstelt, weet je meteen dat die zich allerminst om het milieu bekommert. Voor de koper gaat het bij een auto om status, prijs, comfort en zuinigheid, en waarschijnlijk zelfs in die volgorde. Het milieu komt doorgaans zelfs niet ter sprake. Dat is misschien jammer, maar zo is het nu eenmaal.

De autoindustrie ligt onder vuur bij milieuorganisaties als Greenpeace en BBLV die het groene imago van het autosalon compleet ongeloofwaardig vinden. Zo gaat het grootste deel van de reclamebudgetten nog steeds naar de grote verslinders als stadsjeeps en sportwagens. En de laatste jaren zijn nauwelijks inspanningen geleverd om auto’s te verbeteren of zelfs maar te voldoen aan de klimaatbeloftes die de industrie 10 jaar geleden deed. Tegenwoordig verkondigen de constructeurs her en der hun groene verhaal, maar achter de schermen verhogen ze de druk op bewindslui als Sarkozy en Merkel om de Europese regelgeving af te zwakken.

Autofabrikanten weerleggen deze kritiek omdat blikvangers als de ‘Hummer’ (en vrouwelijk schoon) het volk naar het salon trekken, maar dat volk koopt vervolgens de kleinere “milieuvriendelijke” wagens. Met zo’n redenering zou je haast gaan geloven dat de consument werkelijk milieubewust is geworden. Niets is minder waar. Die kleine auto’s zijn alleen maar minder vervuilend omdat ze minder wegen, met een kleinere motor toekomen en dus minder verbruiken. Ze verkopen beter omdat ze goedkoper zijn. En die twee zaken staan los van elkaar. Wellicht kunnen die kleine wagens nog veel efficiënter gebouwd worden, maar dan worden ze duurder. En dat ligt dan weer moeilijk.

Een zichzelf respecterende sector moet net in de dure wagens de nodige investeringen pompen om betere technologiën te ontwikkelen die dan in de kleinere modellen kan ingebouwd worden. Het cliënteel zal die meerprijs zonder probleem willen betalen. Status mag wel wat geld kosten, zelfs als die status een groen randje krijgt.

Advertenties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: