Drie fijne tips voor kinderlozen, huh?

Vandaag heb ik me haast in mijn koffie verslikt. Gelukkig was ik net geen koffie aan het drinken bij het lezen van dit stukje in Het Nieuwsblad:

Drie fijne tips voor kinderlozen

  1. Draag altijd een foto van een kind in erbarmelijke omstandigheden met je mee. De volgende keer dat er in de supermarkt een kind aan het jengelen is, druk je de foto onder zijn neus en zeg je: Denk je dat dit kind om een snoepje zeurt?
  2. Wil je geen kinderoppas spelen? Zeg tegen het kind dat je onlangs een lekker orgasme hebt gehad. Het kind vraagt onvermijdelijk wat het is en jij antwoordt gewoon: Dat moet je maar aan papa en mama vragen als ze terug thuis zijn.
  3. Geen zin om een sprookje voor te lezen? Vraag het kind of het weet hoe het afloopt. Het kind zegt Ze leefden nog lang en gelukkig. Je knikt en slaat het boek weer dicht.

Let wel, dit is een kaderstukje in de krant bij een stuk over een taboedoorbrekend boek. In dat anti-kindboek pleiten Camiel de Vries en Hanna de Heus voor kinderloze mannen en vrouwen. Ze halen daarin een heleboel redenen aan waarom je beter geen kinderen hebt. Het doel is om kinderloze koppels een hart onder te riem te steken. Om kinderloosheid aanvaardbaar te maken. Dat is allemaal goed en wel. Iedereen heeft het recht op een eigen mening en een eigen levensvisie. Uiteindelijk zijn er best zinvolle redenen te bedenken om geen kinderen te hebben of wensen. Net zoals er zinvolle redenenen zijn om ze wel te wensen. In de krant worden tien redenen gegeven waarom kinderen niet leuk zijn. Als je die met wat relativereing en humor bekijkt, zijn die best te doen. Er wordt sterk in overdreven, maar in een boek kan dat wel. Je kan kiezen om het boek niet te lezen.

In de krant worden de bovenstaande drie tips zonder enige duiding gepubliceerd. Dan denk ik meteen dat deze populaire gezinskrant daar net zo over denkt. Het woord ‘fijne’ wordt niet tussen aanhalingstekens geplaatst om duidelijk te maken dat het de mening van de auteurs is. Dat wordt er overigens nergens bij vermeld. Dan kunnen we alleen maar besluiten dat het de mening van de krant is. Zware kemel als je het mij vraagt.

Waarom deze groffe, beledigende en opruiende tips niet duidelijk plaatsen als uitspraken van de auteurs en dan oproepen om op het forum van Het Nieuwsblad te reageren. Dan geef je als krant toch aan dat je het er niet noodzakelijk mee eens bent. Dan neem je tenminste een standpunt in. Je biedt meteen een froum aan waarin hierover kan gediscussieerd worden. Zelfs commercieel heeft dat zin. Dan lok je heel wat mensen naar je website. Kassa, kassa. Tweede zware kemel dus.

    • Kim
    • 18 januari 2008

    Ik vind het ronduit BELACHELIJK!!!
    Ze zijn ontiegelijk gevoelloos. Die kinderen uit die klas op tv, waren terecht boos. Ik zou me zeer gekwetst voelen ! We zijn zelf toch ook allemaal kind geweest ! Het slaat helemaal nergens op..
    Misschien een tip om een anti-“hun” boek te schrijven ?!

    • Eddie
    • 27 januari 2008

    Bovenstaande reactie bevestigd dan weer wel feilloos een groot aantal argumenten uit het boek.
    Als ik mij goed herinner was een beduidend minder felle reactie op het anti-hond boek, maar met dubbele maten meten is dan ook typisch menselijk.

    Enneh, we zijn zelf inderdaad allemaal kind geweest, alleen was de één beter opgevoed dan de ander.

    • Anouk
    • 27 januari 2008

    Ik heb het boek gelezen en wat mij betreft barst het van de waarheden en is het helemaal niet zo overdreven als hier wordt gezegd. Dat we allemaal kind zijn geweest wil niet zeggen dat we dan ook allemaal kinderen leuk moeten vinden! We zijn ook allemaal wel eens verdwaald of gepest, moeten we dat dan ook allemaal leuk vinden? Ik zelf was als kind een ongelofelijk mormel, echt niet te harden. Ik heb mijn ouders heel bewust nabij de krankzinnigheid gebracht. Iets wat ik nu als volwassene nooit in m’n hoofd zou durven halen, maar als kind deed ik het zonder er ook maar een greintje schuldgevoel bij te hebben. Wat mij betreft zijn kinderen dus ontiegelijk gevoelloos. Ze denken alleen maar aan zichzelf en als ze niet krijgen wat ze willen wanneer ze het willen dan barst de bom. Je zou voor de grap eens moeten proberen om dat gedrag als volwassene te vertonen, op je werk bijvoorbeeld. Als je geen opslag krijgt dan ga je net zo lang het hele pand bij elkaar gillen, je baas uitschelden en overal tegenaan schoppen totdat je je zin krijgt. Is dat gevoellig gedrag waarbij er rekening wordt gehouden met een ander of met de situatie? Of is dat ongevoellig, egocentrisch en totaal onacceptabel gedrag? Wanneer je als volwassene dit geintje zou flikken dan wordt je ontslagen, als een kind het doet krijgt het uiteindelijk het speeltje of snoepje waar de heisa om te doen is zodat het in ’s hemelsnaam maar ophoudt. En dat vind ik nou ronduit BELACHELIJK!!!

    • Dominique.
    • 9 februari 2008

    Ik heb het boek met zeer veel plezier gelezen.
    Ben zelf bewust kinderloos [kindervrij dus].
    Het boek geeft zo leuk weer dat ouders hun kinderen helemaal geweldig vinden maar dat anderen ze eigenlijk vreselijke monsters vinden die onopgevoed, brutaal en verschrikkelijk irritant zijn .
    Kan niet wachten op Anti kind boek 2!!!!

    • Sarah
    • 11 februari 2008

    Wat ik altijd grappig vind is dat mensen die bewust kindervrij zijn, toch steeds boeken lezen over het onderwerp “kinderen” of rondhangen op dergelijke forums. En steeds met de mededeling klaar staan om te zeggen hoe hatelijk zij die wezentjes wel niet vinden (of zelf stinken, volgens het anti-kind boek) …

    Als ik niet van voetbal hou of honden hatelijk vind … zal ik daar geen tijd aan verspillen om boekjes te lezen of te gaan forummen op hondenclubs. Raar, heel raar.

    • Helen
    • 28 februari 2008

    Sorry Sarah maar die vlieger gaat niet voor iedereen op hoor. Wij mijden voor zover mogelijk alles wat met kinderen te maken heeft als de pest!
    Zelfs de kinderpagina’s van catalogussen als Wehkamp e.d. worden als eerste uit het boek gescheurd om maar niet die dingen te hoeven zien. Wij lezen echt geen kinderboeken en de televisiekanalen bestemd voor kinderen zijn uit de kijklijst gehaald. Zo kan ik nog legio voorbeelden geven maar ik ga er van uit dat je nu wel snapt wat we bedoelen.
    Dat er nu een reactie door me gegeven wordt op dit forum ligt aan het feit dat het over het ANTI-kind boek gaat.
    Overigens kan ook ik niet wachten op anti-kind boek 2!!!!

    • Sarah
    • 28 februari 2008

    Helen, heb je nu zelf echt niet door hoe obsessief je bezig bent met kinderen. Maar dan in de negatieve zin?
    Jij slaagt er dan ook in om mijn vorige post helemaal fout te interpreteren. Je gaat blijkbaar uit van een negatieve levensvisie, je leest namelijk anti-boeken. Ik vind dat heel vreemd.
    Ik lees graag over dingen die me aanbelangen of over zaken waar ik van hou.
    Ik zal eindigen zoals mijn vorige post: raar, heel raar.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

