Cultureel creatieven

Het concept van cultureel creatieven is al een tijdje bekend, maar lijkt pas nu aan populariteit te winnen in België. Zo berichtten zowel de groenblog als duurzame info onlangs over het fenomeen. De Amerikaanse socioloog Paul Ray en de psychologe Sherry Ruth Anderson bedachten het concept ‘cultural creatives’ om een bepaalde groep mensen te benoemen. Deze cultureel creatieven zijn atypische consumenten die meer aandacht hebben voor kwaliteit dan kwantiteit. Het zijn mensen die op zoek zijn naar authenticiteit. Ze bekommeren zich om sociale rechtvaardigheid en het milieu. Persoonlijke en gezinsontwikkeling schatten ze hoger in dan succes in maatschappij of werk. Volgens enkele studies behoort een kwart van de Europeanen tot deze groep. De benaming cultureel creatieven duidt op het feit dat deze groep, deze cultuur nog aan het groeien is. De moeilijkheid is dat je deze mensen terugvindt in alle lagen van de bevolking. En wellicht door hun persoonlijke ontwikkeling hebben deze mensen niet door dat ze tot dezelfde groep behoren. Daardoor ontbreekt het besef dat ze als groep wel eens een verschil zouden kunnen maken op politiek en sociaal vlak.

Anderzijds is het concept wel handig bedacht. De criteria die bepalen of je tot de cultureel creatieven behoort, zijn vrij ruim. Dat maakt dat heel wat mensen aan het profiel beantwoorden, terwijl ze eigenlijk niet zo veel gemeen hebben. Maar we hebben er wel een nieuwe doelgroep bij. Verpak dat in een vlotte naam en je hebt een sterk marketing product in handen. Dat is economisch gezien heel interessant. Niet in het minst voor schrijvers van boeken of voor organisaties die lezingen geven over dit toch wat hol concept. Want uiteindelijk zal het nooit wat worden met deze groep. Simpelweg omdat ze per definitie geen echte groep zijn. Maar zeg hen dat ze dat niet doorhebben, en veel mensen willen natuurlijk leren hoe ze daar wat aan kunnen doen.

Kijk zelf of je een cultural creative bent. Je zal zien dat veel mensen die heel anders denken en doen, toch aan het profiel kunnen beantwoorden.

Advertenties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: