Straftijd voor truckers

Deze maand pakt Hedwig Teck in Explorer, het magazine van Touring de truckers aan. Het aantal zware ongevallen met vrachtwagens blijft toenemen. De verrassende vaststelling dat de meeste overtreders Belgen zijn en bovendien slechts een boete van 50 euro krijgen voor overdreven snelheid, gevaarlijk rijgedrag of slecht onderhouden mastodonten, ontlokt aan haar de suggestie om hen voortaan te straffen met straftijd. Laat de truckers maar eens een uurtje of langer wachten in plaats van 50 euro te betalen. De zaken zouden snel veranderen.

Tot mijn grote spijt kan ik mevrouw Teck geen ongelijk geven. Ik kom regelmatig op de Antwerpse en Brusselse ring. Wat ik daar soms zie, tart alle verbeelding. Bestuurders van personenwagens durven zich al langer als wegpiraten gedragen. De laatste tijd springt die pest steeds vaker over naar truckers. Vorige week nog werd ik in Antwerpen achterna gezeten door een razendgekke trucker die 100 km/u niet genoeg vond (nochtans al jarenlang de maximum snelheid daar) en al flitsend op een meter van mij reed. Op de tweede rijstrook nota bene, terwijl de linker rijstrook volgestouwd zat met andere tientonners. Wat moet je dan in hemelsnaam doen? Hopen dat je er heelhuids tussenuit geraakt en dan bekomen!

Ja Hedwig, je hebt overmaat van gelijk! Maar zal je wens ooit werkelijkheid worden?

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

